
 1

 
 

14 April 2009 
 
Reporters Without Borders 
Contact:  Jean-François Julliard 
Tel:  (33) 1 4483-8484 
E-mail:  julliard@rsf.org 
 
Language:  English 
 
 
Human Rights Council – Universal Periodic Review 
Sixth session – December 2009 
 
 

Contribution of Reporters Without Borders (a non-governmental organisation with 
special consultative status) about press freedom in CAMBODIA 

 
 
Introduction:  Overview of press freedom situation 
 
Prime Minister Hun Sen, who has been in power since 1985, can count on the support of the 
majority of the broadcast media. Only a few radio stations are critical of him and the highly-
politicised written press struggles to maintain its role of challenging authority. 
 
Cambodia boasts 11 TV stations but not one of them is genuinely independent. The Aspara, 
group which owns one television and one radio station, is owned by Hun Sen’s daughter. 
Bayon Television is directly controlled by the party of the head of government while TV3 and 
TV5 are respectively controlled by the Phnom Penh municipality and the armed forces. Only 
Cambodian Television Network gives occasional airtime to opposition figures. 
 
Radio Sombok Khmum (Beehive FM 105) plays an important role in the media landscape. It 
rents its aerial to the main Cambodian opposition parties and to Radio Free Asia (RFA), 
whose Khmer service readily broadcasts challenging news. The head of government in 2007 
accused the deputy editor of RFA’s Phnom Penh bureau, Um Sarim, of being “offensive” and 
working for an “aggressive” radio station. The prime minister ordered all TV channels to 
show the altercation to demonstrate to TV viewers the extent of the “insolence” of RFA. Um 
Sarim left the country for several days. 
 
Ahead of legislative elections in July 2008, the ruling party has tightened its grip still further 
on electronic media. Hun Sen has already said that he plans to stay in power for another 20 
years.  
 
In May 2007, the publication of a report on deforestation by the organisation Global Witness, 
provoked a raft of incidents in relation to the press, including the temporary closure of 
Cambodge Soir, harassment and death threats against three journalists who wrote about the 
issue. The report highlighted the responsibility of people close to the head of government in 



 2

large-scale illegal logging. Journalists on Radio Free Asia, one of the very few media to have 
seriously investigated deforestation, were threatened by an unknown interloper at their 
station’s studios in Phnom Penh. 
 
Also in 2007, Lem Piseth, of Radio Free Asia, received a death threat after investigating 
deforestation in Kompong Thom province in central Cambodia. In his report, he said that he 
was followed by soldiers and police. Phon Phat, of the Khmer-language newspaper Chbas Ka, 
was also threatened for the same reasons. His house was set on fire after he had been 
threatened with reprisals. His reports had implicated businessman Meas Siphan in illegal 
deforestation. 
 
The killing of opposition journalist Khim Sambo and his son was never seriously investigated. 
Several journalists and human rights activists have obtained credible information from people 
close to Khim Sambo that the police chief, Hok Lundy, was involved in the murder of Khim 
Sambo who wrote for Moneakseka Khmer ("Khmer Conscience"), an opposition Khmer-
language daily, and his 21-year-old son in Phnom Penh on 11 July. They were murdered two 
weeks before general elections. 
 
Khim Sambo often wrote about corruption and nepotism in the ruling Cambodia People’s 
Party. But one story in particular, which he wrote under the pseudonym of Srey Ka, has 
caught the attention of journalists and human rights activists who have studied in the case. 
Less than two weeks before his murder, Khim Sambo wrote a detailed report about a "senior 
police official" who was not named but was easily identifiable to loyal readers of the 
newspaper. 
 
Since then, Hok Lundy died in an accident. But the investigation on Khim Sambo' killing 
never produced any clear result. 
 
Government steps to improve the situation 
 
The authorities of Cambodia have taken some steps to improve respect for press freedom: 

 
In 2006, the parliament passed a law to decriminalise defamation. This decision made 
Cambodia one of the very few Asian countries to stop imposing prison sentences for 
libel or slander. But Prime minister Hun Sen publicly reminded journalists that they 
risked heavy fines if they attacked him. 

  
3.  Working with non-governmental organisations (NGOs) 
 

There are many NGOs in Cambodia. Some human rights NGOs, including press 
freedom ones, are frequently raising the violations of freedom of expression. 

 
4.   Recommendations 
 
1. Open the TV and radio market to independent operators, and allow community radios. 
2. Create an independent commission of enquiry into the July murder of opposition journalist 
Khim Sambo. 
3. Abolish the sections of laws inherited from the United Nations Transitional Authority in 
Cambodia (UNTAC) that punish for one-year prison sentences for putting out “false news”. 
 
 



 3

The information in this report was gathered and checked by Reporters Without Borders, 
which has a network of correspondents in 130 countries and partner organisations in about 
20. 
 
There are countries where journalists can spend years in prison because of a word or a photo 
that offends. Reporters Without Borders has been working tirelessly to defend press freedom 
since 1985 because it believes that imprisoning or killing a journalist eliminates a vital 
witness and threatens everyone’s right to be kept informed. 
 
 

Reporters Without Borders 
47 rue Vivienne - 75002 Paris – Tel:  33 1 44 83 84 84 – Fax:  33 1 45 23 11 51 

rsf@rsf.org - Plus d'informations  ∑ www.rsf.org  
 


