
www.internationalpublishers.org 
 

1 

 

 
       

 

 

     

 

 
3, avenue de Miremont 

CH – 1206 Geneva 
Tel: +41 22 704 1820 
Fax: +41 22 704 1821 

secretariat@internationalpublishers.org 

 
Contribution to the Universal Periodic Review Mechanism 

8th session of the Working Group of the Universal Periodic Review (UPR) 

 

A Joint UPR Submission on the Republic of Armenia by the International 

Publishers Association (IPA), International PEN (NGOs in Consultative Status with 

ECOSOC) & Index on Censorship 
 

9 November 2009  

 

1. The International Publishers Association (IPA), on behalf of the submitters, welcomes 

the opportunity provided by the Office of the High Commissioner on Human Rights to 

comment on the human rights situation in the Republic of Armenia. This document 

provides an overview of the current situation for publishers, writers, broadcasters, and 

journalists in particular. This joint submission also includes a set of recommendations 

whose aim is to improve the overall conditions for freedom of expression in the Republic 

of Armenia.   

 

1. Overview of free expression & freedom to publish situation  

 
2. The Armenian Constitution and other statutes protect freedom of expression, but in 

practice this right is often threatened, in particular around election times. There is no 

formal censorship in Armenia, but self-censorship is often described as rampant. Incidents 

of violence against journalists, legal limitations on broadcasting, and the bad economic 

situation contribute to the restriction of the free flow of information, particularly among 

broadcast media, the primary source of news for most Armenians. Freedom of the press 

and freedom to publish are less affected. Newspaper and book publishing thus remain 

fairly free. Overall, a wide variety of views are expressed in print media, which can be 

described as free and diverse. Available written content is pluralistic, but overall the 

media environment remains highly politicized, and the print runs extremely low. In 

addition, the vast majority of broadcast media and newspapers are privately-owned, 

mostly by politicians or businessmen with close government or opposition ties. Internet, 

now available to 15 % of the population, remains free.  

 

2. The economical factor 
 

3. The economic situation of the country helps explain the low print runs. While the 

monthly minimum wage is 30’000 AMD (80 USD), the cost of a daily newspaper is 

around 100 AMD (0.25 USD). In the countryside (where incomes are much lower than in 

the capital city Yerevan), some readers reportedly borrow a newspaper at newsstands for a 

few hours for about a tenth of the price (10 AMD, or 0.025 USD).  



International Publishers Association                                
 

www.internationalpublishers.org 
 

2 

 

4. Since independence in 1991, and under these conditions, Armenians have lost the habit 

of reading newspapers. In Soviet Armenia, the circulation of some newspapers was above 

the 100’000 mark. Nowadays, the highest circulation for a daily newspaper is around 

6’000. The average print run for a book is around 500. The capital city, Yerevan, has no 

more than 5 bookstores, while the rest of the country (two thirds of a total population of 

three million inhabitants) has no bookstore. As in other former Soviet Republics (e.g.: 

Belarus), a significant portion of the books available in bookstores are in Russian, which 

certainly does not help the local publishing industry, and may be viewed as a freedom of 

expression issue.  

 

3. Broadcast media 

 

5. The existence of opposition TV stations criticizing the recent Turkish-Armenian 

agreements are a sign that a wide variety of views can be expressed in broadcast media. 

However, this does not apply to every topic: Corruption cases and military issues are not 

covered for instance. TV journalists know which lines not to cross. At times, the 

Executive branch reportedly exercises pressure on TV stations with regards to their 

editorial line. 

6. The audience of the country's 14 radio stations is limited contrary to television, which 

is the country’s dominant medium. All but two, including H 1, are privately-owned. Out 

of the close to 50 local and national TV stations in the country, only one (local) TV 

station is described as being independent: Gala TV operating from Gyumri, Armenia’s 

second largest city. After Gala TV aired a speech by opposition candidate Levon Ter-

Petrossian in September 2007, a tax inspection started in October 2007. Charges were 

filed against the station’s parent company. The trial resulted in a 26 million drams 

(approx. 67000 USD) fine in March 2008, and the loss of significant advertising revenues. 

Fortunately, a nation wide support campaign was organised, succeeding in raising enough 

money for Gala TV to pay the fine. A court case against the tax authorities is pending. 

7. According to Armenian legislation, the National Commission on Television and Radio 

(NCTR) is an independent body. However, with half its members appointed by the 

President and the other half by Parliament, the body’s actual degree of independence from 

political influence remains limited. The founder of A1+ has engaged in a legal battle with 

the government since the license of the A1+ television station was withdrawn and given 

to another company in 2002. Since then, despite filing some 10 applications for a radio or 

television license, A1+ remains unlicensed. In June 2008, the European Court of Human 

Rights (ECtHR) condemned the Armenian government to a 30’000 EUR fine for violating 

Article 10 of the European Court on Human Rights on this issue. A September 2008 

amendment to the Law on Television and Radio imposed a two-year moratorium on the 

issuance of TV broadcasting licenses until 20 July 2010. The technical reason 

(“Digitalization”) put forward by the Armenian authorities to explain the moratorium does 

not convince the local freedom of expression groups. In practice, this two-year 

moratorium further reduces the prospects for more pluralism in television until 1
st
 January 

2011. To secure the implementation of the June 2008 decision by the ECtHR, the founder 

of A1+, now an Internet news agency, filed a lawsuit against the Armenian government. 

The Noyan Tapan news agency was also denied a TV license.  



International Publishers Association                                
 

www.internationalpublishers.org 
 

3 

8. Despite a generally pro-government bias in their coverage of the 2008 campaign 

period, broadcast media outlets seemingly allocated more coverage of opposition 

politicians and the full spectrum of political parties this time than in previous elections.  

 

4. Print media and publishing 

9. The State-owned newspapers are the government-sponsored Hayastani Hanrapetutyun 

and its Russian-language version, Respublika Armenii. Few private newspapers are 

financially self-sustainable, and it is therefore in the newspaper sector that the media 

environment remains the most politicized. This is a patrons’ system with few advertising 

revenues. 

10. Following the contested results of the February 2008 Presidential elections, unrest 

broke out in the capital city Yerevan, and a 20-day state of emergency was eventually 

declared from 1
st
 to 21

st
 March 2008. During this period, censorship applied. No news 

other than that provided by official sources was allowed, leading some daily newspapers 

(e.g.: Aravot) to stop operating.  

11. Except during the March 2008 state of emergency, the print media generally express a 

wide variety of views without restriction, but remains influenced by economic or political 

interest groups or individuals. The authorities seem to be making use of unscheduled tax 

inspections of independent and opposition media, which local freedom of expression 

groups view as attempts to stifle freedom of expression. After the lifting of the state of 

emergency, the State Tax Service (STS) conducted unannounced tax inspections on a few 

independent and opposition media, including the Aravot, Chorrord Iskhananutiun, and 

Haykakan Jamanak newspapers. Some tax inspections ended following protests, while 

others resulted in the payment of fines.  

12. Assaults on journalists are not uncommon in Armenia because of what many local 

freedom of expression groups describe as impunity. Journalist Argishti Kivirian, editor of 

the online news portal Armenia Today, was severely beaten up by a group of unknown 

assailants in Yerevan in April 2009, leaving him with serious injuries. In May 2009 Shant 

TV anchor, Nver Mnatsakanyan, was also attacked by two unknown assailants. Lusine 

Barseghyan of opposition newspaper Haykakan Jamanak, Hrach Melkumyan, Bureau 

Chief in Yerevan for Radio Free Europe/Radio Liberty, and Ediq Baghdasaryan, editor of 

the Hetq online magazine, and President of the Association of investigative journalists, 

were all attacked in similar circumstances in 2008. Heading towards his car, Ediq 

Baghdasaryan, was assaulted by three men on 17 November 2008. He suffered serious 

head injuries and was hospitalised for several days. In what many view as an encouraging 

move, Prime Minister Tigran Sargisian visited Ediq Baghdasaryan in hospital, expressing 

concern over the attack against a journalist, and promising results in the investigation. A 

few days later, one of the alleged assailants (out of three) surrendered to police. In June 

2009, a Yerevan court convicted him to a five-year prison sentence. Throughout the 

process, the 20-year old alleged assailant had pleaded not guilty. Often no perpetrators are 

either identified or arrested. Theses instances of violence against media reinforce self-

censorship.  

 

13. Following a civil society campaign calling for his release, Arman Babajanian, editor-

in-chief of the opposition newspaper Jamanak Yerevan, was released in August 2009 after 



International Publishers Association                                
 

www.internationalpublishers.org 
 

4 

a State commission decided that he should be allowed to receive treatment for a cancerous 

brain tumour in a public hospital. He had been given a four year prison sentence in 2006 

for forgery and evasion of military service. 

 

In March 2008, criminal charges for violence against a law enforcement official were 

brought against Nikol Pashinian, editor in chief of Haykakan Jamanak, and a leading 

member of the opposition party Aylentrank (Alternative). Nikol Pashinian went into 

hiding and turned himself to the police in June 2009. He is now awaiting trial. 

 

14. In the field of book publishing, some freedom of expression groups have described 

group purchases of books that the authorities disapprove of by government NGOs, thus 

limiting their distribution. Book publishers are reportedly also targets of tax inspections 

that are often seen to be in recrimination for the publication of books not approved by the 

authorities. The lack of effective distribution of books and private newspaper editions 

outside of Yerevan may also be viewed as a freedom of expression issue. 

 

 5. Internet 
 

15. The Internet, now available to 15 % of the population, remains free. The authorities do 

not block access to the Internet. The notable exception was the 20-day state of emergency 

in March 2008 when the authorities tried to control the Internet. In a matter of days, the 

number of blogs went from 800 to 5000.  

 

 6. Access to Information 

 

16. Access to information legislation (2003) seems to be satisfactory: Journalists are often 

denied access to information by public officials, but legal recourses usually lead to the 

information being disclosed.  

 

7. Freedom of Assembly 
 

17. Many Armenian freedom of expression (and other civil society) groups have 

reportedly been denied the right to conduct meetings, discussions, and round tables on 

issues ranging from human rights in general to religious freedom in particular. Access to 

hotel meeting rooms in particular have often been denied to various civil society groups 

throughout 2008, even after the state of emergency was over.  

 

8. Recommendations 
 

18. IPA, on behalf of the submitting organisations, calls on the Armenian government to: 

 

• End the impunity of journalists’ assailants;  

• Identify, arrest and judge the assailants, and those backing the attacks;  

• Ensure and respect the impartiality and independence of the judiciary in order to 

guarantee that journalists receive a fair trial; 

• End the practice of inappropriate (unnecessary) tax inspections by the State Tax 

Service (STS) on independent and opposition TV stations, newspapers and 

publishers;  



International Publishers Association                                
 

www.internationalpublishers.org 
 

5 

• Ensure the freedom of assembly, in particular in hotels, of freedom of expression 

and civil society groups meeting on Human Rights’ issues;  

• Repeal the September 2008 amendment to the Law on Television and Radio 

imposing a two-year moratorium on the issuance of TV broadcasting licenses until 

20 July 2010; Draft a new law regulating the broadcasting sector to make the 

National Commission on Television and Radio (NCTR) a truly independent body; 

and Ensure a fair and transparent broadcasting license biding process; Implement 

the June 2008 decision by the European Court of Human Rights (ECtHR) in the 

A1+ case; 

• Issue invitations to the UN Special Rapporteur on the promotion and protection of 

the right to freedom of opinion and expression and the independence of judges and 

lawyers. 


